Gör en julkrans - och lite annat




Så var julpysselverkstaden igång igen. Jag höll en inspirationsföreläsning ett par veckor sen (över 100 personer!!!) Delade med mig idéer och tekniker till hur man själv kan göra enkla och personliga  dekorationer till jul. Här är några av sakerna som jag satt ihop för kvällen. 

Ovanför kransen med krypen och nypon. Enkel att göra på en stomme av kraftig ståltråd. Klipp korta (ca 5-7cm) bitar av en och linda fast med spoltråd på kransstommen. Ta med kvistar av nypon med jämna mellanrum.


En julbåge. 

Du behöver:
 en kruka fylld med jord eller oasis
Kraftig ståltråd 
Mjuk ståltråd på rulle (spoltråd)
Kuddmossa
Paradisäpple
Snöbär
Krokbladig benved

Så här gör du: 
Lägg mossanpå jorden/oasisen
Böj ståltråden till en båge. Böj två ben till bågen av ändbitarna. 
Benen ska vara så länga att bågen står stadigt när du trycker den i krukan. 
Se den läckra illustrationen nedan :) 



Bind fast dekorationsmaterialet på bågen med hjälp av spoltråd.
Duscha mossan dagligen om dekorationen står inomhus.




Blomsternörden (det är då jag det) ser till att ha material hemma till sina dekorationer :) Första jag gjorde när jag flyttade till mitt hus var att plantera snöbär, paradisäpplen, murgröna (blommande buske och slingrande vanlig), krypen och massa annat. Allt det är oslagbart när man gör kransar och annat i dekorationsväg. 




Buketten är bunden i en färdig buketthållare och är enkel att variera allt efter vad man har för material. Den här blev riktigt vild med cypress och rösa juliga rosor, nypon och kottar. Bland cypress skymtar ormhassel som stärker den vilda känslan ytterligare.


Hej hej :) Här står jag och visar buketten. Dagen efter inspirationsföreläsningen blev jag intervjuad till Skånska Dagbladets Mycket Mer -bilaga. Artikeln hittar du här, bläddra fram till sida 4.



Hoppas jag lyckades att sprida lite julinspiration - det har varit min mission i över tio år nu och glädjen är enorm när folk kommer fram och berättar om hur de funnit glädje i mina böcker, artiklar och här på bloggen. Blir så rörd varje gång! 

Kram på er godingar!